Krystyna Bilska, znana również jako Krystyna Bilska-Jastrunowa, to postać o wyjątkowej wartości w polskim kręgu literackim. Urodziła się 11 listopada 1904 roku w Zgierzu, a jej życie zakończyło się 11 stycznia 1975 roku w Łodzi.
Jako tłumaczka specjalizująca się w literaturze angielskiej oraz rosyjskiej, Bilska wniosła wiele do kulturalnego dialogu między narodami. Jej prace przekładowe znacząco wpłynęły na odbiór obcych dzieł w Polsce.
Życiorys
Krystyna Bilska była uzdolnioną osobą, która zdobyła wykształcenie na renomowanych uczelniach. Ukończyła Wydział Matematyczno-Fizyczny oraz Studium Pedagogiczne Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także studia biologiczne na Uniwersytecie Łódzkim. Swoją karierę zawodową rozpoczęła jako nauczycielka w gimnazjum, gdzie uczyła młodzież. W trudnych czasach okupacji niemieckiej zaczęła tłumaczyć rozprawy filozoficzne, a w 1946 roku zadebiutowała jako tłumaczka literatury pięknej. W jej dorobku literackim znajdują się tłumaczenia dzieł takich autorów jak Aleksandr Hercen, Konstantin Fiedin, oraz Maksym Gorki. W szczególności przełożyła na język polski trylogię Gorkiego: „Dzieciństwo Gorkiego”, „Wśród Ludzi” oraz „Moje Uniwersytety”, a także powieść „Matka” oraz „Sanatorium Artkur”. Oprócz tego, angażowała się również w tłumaczenia dialogów filmowych potrzebnych do dubbingu.
Życie prywatne
Bilska pochodziła z rodziny, w której znajdowało się wiele talentów i zaangażowania społecznego. Miała dwóch braci oraz siostrę, w tym brata, Stanisława Bilskiego, który był znanym działaczem komunistycznym. Jej życie osobiste wiązało się także z Mieczysławem Jastrunem, z którym była pierwszą żoną. W Łodzi mieszkała w Domu Literatów, znajdującym się przy al. Tadeusza Kościuszki 98. Po śmierci spoczywa na cmentarzu komunalnym Doły w Łodzi w rodzinnej kwaterze (Kwatera: X, Rząd: 2, Grób: 19).
Dialogi do filmów
W dorobku Krystyny Bilskiej znaleźć można wiele interesujących dzieł filmowych, z ciekawymi dialogami, które pozostawiły trwały ślad w polskiej kinematografii. Oto niektóre z nich:
- „Wielki obywatel” (1937-1939),
- „Pinokio” (1940),
- „Spisek Bankrutów” (1950),
- „Wszystko o Ewie” (1950),
- „Wielcy aktorzy Małego Teatru” (1951),
- „Rewizor” (1952),
- „Piękności Nocy” (1953),
- „Piotruś Pan” (1953),
- „Czarna teczka” (1954),
- „Biały pudel” (1955),
- „Przygoda w Złotej Zatoce” (1955),
- „Wyprawa w przeszłość” (1955),
- „Herbaciarnia „Pod Księżycem”” (1956),
- „Róże dla Bettiny” (1956),
- „Na psa urok” (1958),
- „Dzień za dniem bez nadziei” (1961),
- „Na tropie policjantów” (1962).
Te filmy pokazują nie tylko kreatywność i talent Bilskiej jako scenarzystki, ale również różnorodność tematów i stylów, które eksplorowała w swojej pracy na przestrzeni lat.
Przypisy
- RobertR. Mielhorski, Mieczysław Jastrun w Łodzi 1931–1939, „Przegląd Humanistyczny”, 63 (4), 2020, s. 91–104, DOI: 10.5604/01.3001.0013.7286, ISSN 0033-2194 [dostęp 05.11.2022 r.]
- Krystyna Bilska (1904–1975), „Odgłosy” (5 (895)), bc.wbp.lodz.pl, 30.01.1975 r. [dostęp 05.11.2022 r.]
- Twórczość, RSW „Prasa-Książa-Ruch”, 2002 [dostęp 05.11.2022 r.]
- a b c Lesław M.L.M. Bartelski, Polscy pisarze współcześni: informator 1944-1974, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1977 [dostęp 05.11.2022 r.]
- Cmentarz – strona główna [online], cmentarzekomunalne.lodz.systkom.pl [dostęp 05.11.2022 r.]
- Krystyna Bilska [online], Filmweb [dostęp 05.11.2022 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Izrael Winnik | Bohdan Kieszkowski | Andrzej Mikołajczyk (archeolog) | Marian Broda | Mirosław Pisarkiewicz | Mirosław Jerzy Leszka | Adolf Pawiński | Arkadiusz Musierowicz | August Grabski | Jerzy Ruciński | Zygmunt Zalcwasser | Witold Świętosławski | Krystyna Grochowska-Iwańska | Aleksandra Wejman-Sowińska | Jan ZerndtOceń: Krystyna Bilska