UWAGA! Dołącz do nowej grupy Zgierz - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Tadeusz Ptaszyński


Tadeusz Zygmunt Ptaszyński, urodzony 12 kwietnia 1935 roku, a zmarły 25 maja 2011 roku, był wybitnym specjalistą w dziedzinie inżynierii. Miał tytuł magistra inżyniera i zasłynął jako konstruktor oraz racjonalizator w zakresie sieci trakcyjnej.

Życiorys

Tadeusz Ptaszyński urodził się 12 kwietnia 1935 roku w Zgierzu. Swoje wykształcenie wyższe techniczne zdobył na Politechnice Łódzkiej, co stanowiło fundament jego późniejszej kariery zawodowej. Przez długie lata, aż do 1996 roku, był zatrudniony w Fabryce Transformatorów i Aparatury Trakcyjnej „ELTA”, która obecnie jest częścią grupy ABB, gdzie pełnił funkcję kierownika inżyniera konstruktora.

Po zakończeniu pracy w ELTA, w latach 1996–2000 T. Ptaszyński kontynuował swoją karierę w Zakładzie Aparatury Elektrycznej (ZAE) „Woltan” w Łodzi. Jego praca w obszarze trakcji elektrycznej przyniosła owocne rezultaty – był autorem wielu patentów, wynalazków oraz projektów racjonalizatorskich, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju tej dziedziny.

Niestety, Tadeusz Ptaszyński zmarł w Łodzi 25 maja 2011 roku. Jego życie zakończyło się, lecz pozostał pamiętany przez tych, którzy go znali. Został pochowany 30 maja 2011 roku na Cmentarzu Rzymskokatolickim pw. św. Józefa i św. Wawrzyńca, zlokalizowanym przy ul. Piotra Skargi w Zgierzu.

Patenty oraz projekty racjonalizatorskie

Tadeusz Ptaszyński jest znany z wielu innowacji technologicznych. W ciągu swojej kariery zdobył uznanie za stworzenie kilku kluczowych wynalazków.

  • 1975 r. – opracowanie tranzystorowego przekaźnika czasowego, ogłoszone w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 12/1977,
  • 1978 r. – wraz z Apolinarym Borem, Andrzejem Michalskim oraz Wojciechem Berkanem zaprezentował układ zabezpieczający tyrystorowy falownik przed skutkami zwarć i przeciążeń, co zostało opisane w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 1/1983,
  • 1979 r. – stworzenie układu zabezpieczenia zasilacza napięcia stabilizowanego prądu stałego, publikacja w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 6/1983,
  • 1980 r. – ponownie z Apolinarym Borem, zaprezentował elektroniczny przekaźnik czasowy o opóźnionym zadziałaniu, zwłaszcza dla trakcji, publikacja w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 3/1985, oraz rezultat współpracy z Fabryką Transformatorów i Aparatury Trakcyjnej „ELTA” im. Bojowników PPR w Łodzi, opisany w Biuletynie Urzędu Patentowego 19 (203), 1981, s. 66–67,
  • 1980 r. – wraz z Apolinarym Borem zrealizował elektroniczny przekaźnik czasowy o natychmiastowym zadziałaniu, zwłaszcza dla trakcji, co można znaleźć w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 12/1983,
  • 1981 r. – we współpracy z Apolinarym Borem opracował sposób kalibracji nastaw temperatury w elektronicznych termostatach wagonowych z czujnikiem termistorowym oraz układ termostatu do tego zastosowania, opublikowany w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 2/1986,
  • 1983 r. – z Apolinarym Borem zaprezentował układ do realizacji histerezy temperaturowej do termostatów elektronicznych z termistorowymi czynnikami temperatury, co jest omówione w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 3/1985,
  • 1986 r. – wspólnie z Apolinarym Borem oraz Zdzisławem Sikorą opracowali sposób kalibracji nastawy temperatury w termostacie z czujnikiem termistorowym, publikacja w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 1/1990,
  • 1991 r. – opracowanie impulsowego subtraktora częstotliwości we współpracy z Apolinarym Borem, publikacja w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 11/1991,
  • 1991 r. – także z Apolinarym Borem stworzył układ do jednoczesnego testowania indukcji czujników prędkości oraz współpracujących z nimi detektorów poślizgu zestawów kołowych, opisany w Wiadomościach Urzędu Patentowego nr 12/1991,
  • 1995 r. – rozwój reluktacyjnego czujnika prędkości obrotowej, co zostało opisane w czasopiśmie TTS – Technika Transportu Szynowego,
  • 1996 r. – nowe urządzenia i sterowania do elektrycznych zespołów trakcyjnych, publikacja w TTS – Technika Transportu Szynowego 1996/05/024,
  • 1997 r. – wprowadzenie ochrony przeciw poślizgowej w pojazdach szynowych, co zostało opisane w TTS – Technika Transportu Szynowego 1997/01/032,
  • 1997 r. – opracowanie elektronicznego przekaźnika samoczynnego rozruchu PSR-57, publikowane w TTS – Technika Transportu Szynowego 1997/04/035.

Wszystkie te osiągnięcia dowodzą wiedzy oraz zaangażowania Tadeusza Ptaszyńskiego w rozwój technologii elektronicznych, mających zastosowanie w trakcji kolejowej oraz innych dziedzinach.

Przypisy

  1. Biblioteka:A-00616 – Enkol [dostęp 26.04.2024 r.]
  2. Biblioteka:A-00606 – Enkol [dostęp 26.04.2024 r.]
  3. Biblioteka:A-00582 – Enkol [dostęp 26.04.2024 r.]
  4. Biblioteka:A-00551 – Enkol [dostęp 26.04.2024 r.]
  5. Tadeusz Ptaszyński 1935 - 2011 rekord BillionGraves [dostęp 15.02.2022 r.]
  6. Czasopismo Technika Transportu Szynowego, rocznik 1996, nr 5, sygnatura A-00582
  7. Patrz. Wiadomości Urzędu Patentowego, Nr 11/1991 s. 814, rekordy 72-73.

Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":

Teodor Bursche | Witold Gerlicz | Kazimierz Stebelski | Henryk Bursche

Oceń: Tadeusz Ptaszyński

Średnia ocena:4.96 Liczba ocen:8